12 септембар 2010

МАРТИНЕЛА ИЛИ МАНТИНЕЛА

Ово је  дилема која ме мучила дуго година, а ни данас нисам потпуно сигуран шта је исправно, можда су чак оба назива равноправна. Наиме, као момак сам дуго година играо билијар са другарима и ми смо увек користили реч мартинела (можда и зато што је лакша за изговор од мантинеле) иако смо знали и за овај други назив. У речницима нисам могао да пронађем шта је правилно па сам тако некако остао и доследан у томе да је прави назив мартинела. Пре него што сам поставио доњи ребус, проверио сам на сајту Билијарског савеза Србије и у документу Правила билијарских игара пронашао сам чланак који је потврдио моје претпоставке. Ево дела тог чланка: 

2.5 NADIGRAVANJE ZA POCETNI UDARAC
Pri nadigravanju za pocetni udarac (razbijanje) primenjuje se sledece procedura. Svak igrac treba da koristi kugle jednake velicine i težine (poželjno je da to budu bele kugle, a ako nisu dostupne onda pune ciljne kugle). Sa kuglom u ruci iza glavne linije, jedan igrac sa leve, a drugi sa desne strane
strane glavne tacke, istovremeno izvode udarac pri kom se kugle odbijaju od zadnje martinele i vracaju se prema prednjem delu stola. Onaj igrac cija je kugla bliža prednjoj martineli odlucuje ko izvodi pocetni udarac. Pri nadigravanju, kugla mora da dodirne zadnju martinelu. Igrac automatski
gubi u nadigravanju ako: 1.) Kugla prede na protivnicku polovinu stola; 2.) Kugla ne dodirne zadnju martinelu; 3.) Kugla upadne u rupu; 4.) Kugla odskoci na stolu; 5.) Kugla dodirne martinele sa strane; 6.) Ako se kugla zaustavi u zoni rupe, a prode osu martinele; 7.)Kugla dodirne zadnju martinelu više
nego jednom.

3 коментара:

Анониман је рекао...

Rječnik stranih riječi, B. Klaić
mantinela, franc. (mantinelle)1. presvlaka (obično zelena) na biljarskom stolu; ograda biljarskog stola; 2. ograda klizališta za hokej na ledu.
O martineli ni riječi.
Nikola Milićević

Анониман је рекао...

da pokušamo spasiti dobru ideju:
"K" uz mantinelu kugle "D" "A"
Kuzman, Tine, Luku gleda
Nikola Milićević

Бранислав Никић је рекао...

Хвала Никола, тај речник немам, али прихватам грешку. Можда би сада било интересантно утврдити одакле потиче тај погрешан назив 'мартинела'.